De eerste productie in een reeks samenwerkingen met het operahuis van Luzern. Regisseur Wouter Van Looy creëert een hedendaagse versie van dit meesterwerk van Mozart. De aria’s en sprookjesachtige figuren in Die Zauberflöte behoren tot het collectieve geheugen, maar naast zijn luchtige, volkse karakter bezit de opera van Mozart (1756-1791) een aantal enigmatische onderlagen. Ondanks talrijke interpretaties blijft het meesterwerk een hit en kan het telkens opnieuw regisseurs uitdagen.
In zijn regie voor het Zwitserse operahuis Luzerner Theater focust Wouter Van Looy op twee facetten die de sprookjesopera een verpletterende actuele waarde geven. Enerzijds diept Die Zauberflöte een clash tussen twee maatschappijmodellen uit, waarin een spirituele beweging afrekent met een decadent regime, verpersoonlijkt door ‘de koningin van de nacht’. De macht komt in handen van Sarastro, een leider die zijn absolute macht en gewelddadige optreden vanuit spirituele waarden legitimeert. Anderzijds leest Die Zauberflöte ook als het inwijdingsritueel van een jongen, die uitverkoren wordt, zich bekeert en in de voetsporen van Sarastro treedt. Na het met een MTN Award bekroonde "De koningin zonder land" werkt Wouter Van Looy opnieuw samen met Freija Van Esbroeck, Johanna Trudzinski en videokunstenaar Kurt d’Haeseleer.
Muzikale leiding: Clemens Heil | Regie: Wouter Van Looy | Video: Kurt D'Haeseleer | Scenografie: Freija Van Esbroeck | Kostuumontwerp:Johanna Trudzinski | Sarastro: Alessio Cacciamani | Tamino: Denzil Delaere | Koningin van de Nacht: Diana Schnürpel | Pamina: Magdalena Risberg | Eerste dame: Rebecca Krynski | Tweede dame: Karin Torbijörnsdóttir | Derde dame: Sarah Alexandra Hudarew | Papageno: Bernt Ola Volungholen | Papagena: Maja Bader | Monostatos: Robert Maszl | Koor: Chor des Luzerner Theater | Muzikale uitvoering: Luzerner Sinfonieorchester.